Ett nytt kapitel

Min viktresa och längtan om ett till barn

Läste i en fertilitetsbok

Publicerad 2013-08-12 13:49:39 i Allmänt

Jag fick en fertilitetsbok av min syster som jag har börjat läsa, vilket var väldigt givande. Min mamma och mina systrar har alla PCO, enligt läkarna har jag inte PCO men jag har PCO-äggstockar. De ser ut som PCO på ultraljud men hormonellt har jag inte PCO. Dock tror jag att det bara är en tidsfråga innan jag även har de hormonellt eftersom många kvinnor i familjen och släkten har problemet. Som jag förstått kan det ta några år innan PCO visar sig så kanske är det inte riktigt färdigt än för min del, jag har många symtom som visar på PCO. Jag har väldigt oregelbunden mens (alltid haft, förutom de 7 åren jag åt p piller) och jag har övervikt som började efter tonåren.
 
I alla fall så stod det i denna bok att det finns forskning som visar att vissa människor faktiskt har svårare att gå ner i vikt och att kvinnor med PCO kan behöva kämpa hårdare än andra. Vilket då kan vara en förklaring till varför det går så otroligt segt för mig och min viktnedgång. För på måttbandet sker det föräldring med på vikten går det bara sååå segt. Efter att jag har läst detta har min motivation ökat ännu mer, det stod även också att fertiliteten kan öka bara av att man ändra livsstil och med en viktminskning på enbart 5-10 %, vilket inte alls är speciellt mycket. Så jag fortsätter kämpa på.
 
Idag öppnar även simhallen igen så nu kör vi hårt med simningen också. Denna vecka ska jag bara ner på 92 kg och så är det bara. Nu jävlar ska fettet försvinna för gott! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag väljer att vara anonym då denna blogg är väldigt personlig och berör två känsliga områden. Framförallt kommer bloggen att ha sitt fokus på min viktresa, men jag kommer även skriva en del om min resa i kampen att försöka bli gravid igen.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela