Ett nytt kapitel

Min viktresa och längtan om ett till barn

Veckans reflektion

Publicerad 2013-08-12 13:40:12 i Allmänt

Jag börjar känna mig lite frusterar över att det går så sakta på vågen, jag vet att man inte ska stirra sig blint på vågen men jag kan inte hjälpa att jag börjar känna en stark frustration. Det känns så omöjligt ibland, varför kan jag inte bara rasa i vikt så här i början som många andra gör när de ändrar livsstil?
 
Sen kanske ett år tillbaka började jag dra ner på kolhydraterna och en period uteslöt jag de i stort sätt helt, mannen gick ner nästan 5 kilo på en gång och jag gick knappt ner någonting alls. Jag kände verkligen orättvisan och tappade all motivation. Varför måste de gå så trögt för mig? Ett bakslag och jag är tillbaka på ruta ett, minsta onyttigheten och hela veckan förstörs. De känns inte som om det ska vara så svårt, jag vet att jag gör av med mer än vad jag stoppar i mig så varför går vågen ner så långsamt?
 
Detta problem har jag uppmärksammat ett tag nu, för jag äter väldigt bra kost generellt, jag äter i stort sätt alltid grönsaker och mat lagad i från grunden och jag dricker för det mesta vatten till måltiderna. (Jag vet att mitt stora problem har varit stora portionen) men mycket har då också varit grönsaker. Jag har alltid ätit mycket grönsaker och kanske är de problem? En person som inte äter grönsaker och helt plötsligt börjar rasar massor i vikt eftersom de blir en helt ny livsstil. Min kost kan jag inte ändra så mycket på eftersom den överlag är väldigt bra, de ända jag kan reglera är att äta mindre portionen och minska kolhydraterna (vilket jag som sagt gjort sen en bra tid tillbaka). Jag jobbar fortfarande hårt med att försöka minska portionerna och det går framåt och samtidigt har jag börjat träna regelbundet (3-4 ggr i veckan) men det står praktiskt taget still.
 
Jag är fortfarande grymt motiverad och kommer inte ge upp i första taget denna gång, nu ska det verkligen ske en förändring. Det måste de för jag vill kunna fotas tillsammans med min dotter utan att jag sak skämmas över hur jag ser ut, jag vill kunna se på bilderna och tänka "så mycket kärlek" istället för att titta och tänka "oj, vad tjock jag är". Samtidigt vill jag verkligen bli gravid igen och om det nu är min vikt som står i vägen för de så måste en förändring ske.  

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag väljer att vara anonym då denna blogg är väldigt personlig och berör två känsliga områden. Framförallt kommer bloggen att ha sitt fokus på min viktresa, men jag kommer även skriva en del om min resa i kampen att försöka bli gravid igen.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela