Ett nytt kapitel

Min viktresa och längtan om ett till barn

Pyttipanna med fläskfilé

Publicerad 2013-06-27 18:30:00 i Allmänt

 

4 personer
800 g biff
500 g fast potatis
2 gula lökar
2 vitlökskryddor
½ röd chili
2 röda paprikor
2 msk japansk soja
½ kruka mynta
4 ägg
salt och svartpeppar
rapsolja att steka i

1. Skär fläskfilé i centimeterstora tärningar.
2. Skala och tärna potatisen fint och fräs den i lite olja i en stekpanna, tills den är genomstekt (ca 15 minuter). Ställ åt sidan.
3. Skala och finhacka lök, vitlök och chili. Kärna ur och tärna paprikan i halvcentimeterstora bitar. Stek allt 7-8 minuter i lite olja.
4. Bryn köttet i lite olja i en stekpanna. Tillsätt lök, vitlök, chili, paprika och soja när köttet fått fin färg (efter ca 3 minuter) och stek alltsammans ytterligare 5 minuter. Krydda med salt och peppar. Vänd i strimlad mynta vid servering.
5. Stek äggen.
6. Lägg undan en portion pytt till dig själv innan du blandar den med potatisen. De som inte följer kost och träningsprogrammet äter den potatisblandade pytten.

x Servera med ett stekt ägg till varje person.

Förbered lunch inför morgondagen
Spara 200 gram av den potatisblandade pytten. Stek ett extra ägg och servera till.

 

Kommentar: Jag hade inte allting hemma så jag improviserade lite. I original receptet var det biff och inte fläskfilé. Jag hade inte heller 2 röda paprikor hemma så jag tog 1 gul och 1 röd i stället. Sedan hade jag ingen chili eller färsk mynta hemma så de fick bli chilipulver och torkad mynta istället. Men det vart väldigt gott och mättande ändå. Till middagen vart de inga kolhydrater utan jag tog lite isbergssallad till pytten istället. Jag åt 200 g pytt och har även lagt undan 200 g till lunchen imorgon (men till lunchen har jag även potatis i pytten, vilket jag inte hade nu till middagen). De jag gillar mest med denna bok är att man tar hänsyn till att man äter samma matlåda dagen efter och att ingen normal människa har tid att laga två olika maträtter per dag.      

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag väljer att vara anonym då denna blogg är väldigt personlig och berör två känsliga områden. Framförallt kommer bloggen att ha sitt fokus på min viktresa, men jag kommer även skriva en del om min resa i kampen att försöka bli gravid igen.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela