Ett nytt kapitel

Min viktresa och längtan om ett till barn

Sammanfattning av omgång 2

Publicerad 2013-09-01 15:52:50 i Allmänt

Idag börjar en ny månad vilket även innebar en ny månadsmätning, vilket visade på fina resultat jämför med vikten. Av någon väldigt irriterande anledning så står vikten väldigt still. Men som ni kan se i mitt tidigare inlägg så visar måttbanden något helt annat. Men de är väl antagligen för att jag byggt muskler istället. Jag känner ju att jag orkar mer än vad jag gjorde när jag började. Nu kan jag t.ex. stå på crosstrainern i en timme utan problem vilket var mycket jobbigare när jag just började. Men nu känner jag verkligen att det måste börja hända grejer på vågen också för hoppet börjar sakta glida ur mig. Men visst fick jag en hel del motivation idag när jag mätte midjan och sedan jämförde med måtten från i juni och det var en ganska stor skillnad ändå.
 
Från imorgon kommer jag att börja med ett nytt upplägg, i träningen kommer jag att fortsätta utgå från boken, med start på dag 1. Men mina inlägg kommer inte att se ut som tidigare utan jag kommer att blogga lite då och då när tiden finns. Jag kommer fortsätta redovisa vikten som vanligt varje måndag och måtten kommer redovisas i slutet på varje månad alternativt i början på varje månad. 
 
Nu har träningen blivit en stor del i min vardag och för första gången på länge känns de inte bra när jag missar ett träningspass och jag får dåligt samvete och vill kompensera de. Denna vecka har verkligen blivit sådär, då dottern varit dålig och inte kunnat sova så bra på dagarna vilket självklart stört mina träningspass, men förhoppningsvis blir de bättre kommande vecka. Men så här ser mina veckor ut generellt:
 
Måndag:
30-60 min - morgonpromenad
40-60 min - crosstrainer (vanligtvis mitt på dagen, innan lunch och medan dottern sover)
40-50 min - styrketräning (vanligtvis efter träningen med crosstrainern)  
30-60 min - eftermiddagspromenad
45-60 min - Simning (När mannen kommit hem från jobbet och vanligtvis innan middagen)

Tisdag:
30-60 min - morgonpromenad
30-60 min - eftermiddagspromenad

Onsdag:
30-60 min - morgonpromenad
40-60 min - crosstrainer (vanligtvis mitt på dagen, innan lunch och medan dottern sover)
40-50 min - styrketräning (vanligtvis efter träningen med crosstrainern)  
30-60 min - eftermiddagspromenad
45-60 min - Simning (När mannen kommit hem från jobbet och vanligtvis innan middagen)

Torsdag:
30-60 min - morgonpromenad
30-60 min - eftermiddagspromenad
Fredag:
30-60 min - morgonpromenad
40-60 min - crosstrainer (vanligtvis mitt på dagen, innan lunch och medan dottern sover)
40-50 min - styrketräning (vanligtvis efter träningen med crosstrainern)  
30-60 min - eftermiddagspromenad
30-60 min - Simning (väljer jag att endast simma i 30 minuter så kör jag intervallsimning, snabbt, långsamt, osv.)
 
Lördag:
Bör vara en vilodag, men oftast har  jag svårt att bara vara. Vanligtvis blir det någon form av promenad i alla fall.
 
Söndag:
30-60 min - powerwalk (helst innan frukost) 
 
Det är i alla fall så här veckorna planeras in och vanligtvis blir. Men självklart blir de en del förändring när man har familj. Men missar jag ett träningspass så brukar jag försöka ta igen det den dagen då det inte är någon träning inplanerad. Som sagt så blir de oftast 3 timmars träning mina träningsdagar, vilket kan kännas väldigt mycket. Men oftast blir det 2 timmar, några timmars paus och sedan 1 timme till. Så det känns inte som 3 timmar. Så länge jag känner att jag orkar så kommer jag fortsätta så. Jag skulle kunna ta simningen de dagar jag inte styrketränar och kör med crosstrainern men jag känner att jag hellre lägger allting samma dag så att jag får lite tid till annat. Ibland om jag känner mig extra tjock kan jag lägga till ett extra crosstrainerpass.
 
Så är kommer jag fortsätta ett tag fram över på träningsfronten. På kosten kommer jag att begränsa intaget efter de mått som rekommenderas i Laila Bagges bok. Jag kommer även att ta bort frukt helt efter kl. 18.00 på kvällen. Nu ska jag verkligen skärpa till mig med onyttigheterna framöver, endast 100 g i veckan. Jag måste även börja väga all mat jag äter så att portionerna inte blir för stora för nu ska det verkligen börja hända något på vikten. Nu kör jag vidare!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jag väljer att vara anonym då denna blogg är väldigt personlig och berör två känsliga områden. Framförallt kommer bloggen att ha sitt fokus på min viktresa, men jag kommer även skriva en del om min resa i kampen att försöka bli gravid igen.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela